reklama

Problémy s prehustenou dopravou v Bratislave nech riešia zabávači.

Sadám ráno do auta a ponáhľam sa na stretnutie na druhom konci mesta. Keďže som z Karlovky, vybehnem na most Lafrancony. Autá sa hýbu ako každé ráno, pomaly ale aspoň nestoja. V Petržalke sa rozhodujem, či pôjdem diaľničným stredom alebo postrannou Einsteinovou. Vyberám si rýchlejší stred a o pár sekúnd už hromžím na svoje rozhodnutie, lebo autá stoja až po úroveň Auparku. Patrím k vodičom, ktorí sa nerád vlečú a radšej volím postrannú uličku a zápchu obídem. Ale tu sa odbočiť nedá. Rádio práve teraz, keď som to potreboval nevysielalo dopravné správy. Keďže mám zrazu veľa času, rozmýšľam, kto a ako by mi mal dať vedieť, že do tej zápchy nemám vojsť. Že by polícia, svetelné tabule alebo navigácia, ktorú mám doma? Dal som si teda nasledujúce dni tú námahu, že som nechal moju asistentku zisťovať, ako to u nás funguje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Einsteinova
Einsteinova 


Dopravné informácie možno získať z viacerých zdrojov a z niekoľkých typov médií. Televízia, rozhlas, internet sa snažia poskytovať aktuálne dopravné informácie rôznymi formami a snažia sa prispieť k plynulosti dopravy na Slovensku.
Takmer každé slovenské rádio poskytuje dopravný servis. Za lídra na slovenskom trhu v poskytovaní dopravných informácií mnohí považujú  Rádio Expres. Informácie si vodiči môžu vypočuť každú pol hodinu a týkajú sa obmedzení, cestných kontrol, radarov, nehôd či kolón v rámci celého Slovenska. Expres spolupracuje so Stella servisom, informácie však do rádia volajú aj vodiči na bezplatné telefónne číslo. Často krát môžu byť preto neaktuálne a neoverené. Verejnoprávny Slovenský rozhlas vysiela Zelenú vlnu taktiež každú pol hodinu na 4 okruhoch (Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio FM a Rádio Patria). Informácie pre vodičov získava Slovenský rozhlas z troch zdrojov – z agendových systémov (Polícia SR, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Hasičský a záchranný zbor, mestské dopravné podniky, samosprávne kraje atď), z telematických systémov (snímače a sčítače dopravy) a od Zelených anjelov - pravidelných poučených účastníkov cestnej premávky, ktorí telefonujú do call centra Zelenej vlny. Stupeň overenia a pravdivosti informácií je oveľa vyšší ako pri komerčných rádiách a Zelená vlna zo zásady neposkytuje informácie o cestných kontrolách. Regionálnym dopravným servisom sa na „trhu“ poskytovania dopravných informácií snaží zabojovať Fun Rádio. Čoraz počúvanejšie Rádio Viva disponuje dopravným servisom Ráda Viva a zásadné informácie preveruje s políciou, hasičmi, záchranármi, cestármi, pracovníkmi odťahových služieb a mnohými ďalšími odborníkmi v doprave na celom území Slovenska. Každé z rádií komunikuje informácie súvisiace s dopravou aj prostredníctvom svojich webstránok.
Novinku v podobe MOTOmailu na trh prinielo Rádio Európa 2. MOTOmail je nová mobilná a internetová služba pre MOTOkomunikáciu medzi motoristami, ktorá využíva registračné značky vozidla ("ešpézetky"). Používať MOTOmail môžu motoristi pomocou mobilu, SMS či internetovej stránky. Z hľadiska dopravných informácii však nemá žiadnu vypovedaciu hodnotu.
Televízia TA3 pripravuje dopravný servis spolu s Rádiom Expres (nehody, obmedzenia...) a Policajným zborom (aktuálne kamerové zábery z križovatiek v BA). Vysiela ho niekoľkokrát za hodinu v rannom vysielaní a rovnako v poobedňajších hodinách počas dopravnej špičky. Žiaľ policajné kamery ne sú nastavené na sledovanie kolón a pohľad zapichnutý do stredu križovatky mi nič nehovorí.
Na webe možno dopravné informácie získavať z web stránok rádií, ktoré vysielajú dopravný servis. Poskytovaniu dopravných informácií sa venuje aj stellacentrum.sk (stellaservis.sk). Informuje o dopravných nehodách a obmedzeniach na západnom, strednom a východnom Slovensku. Informácie o kontrolách a hliadkach od policajtov na web stránke Stella servisu rozdeľujú podľa jednotlivých krajov. Mnohé ďalšie web stránky informujú o radaroch a kontrolách (napr. natankuj.sme.sk, cas.sk/radary, atď.).
Zaujímavou službou v oblasti poskytovania dopravných informácií sú Dopravné správy rádia Expres, ktorú poskytuje Orange Slovensko v spolupráci s Rádiom Expres. Stačí zavolať na číslo 9993, kde vám poskytnú aktuálne dopravné informácie zo servisu rádia Expres, ktoré sa aktualizujú v priemere dvakrát za hodinu. Klient tak nemusí čakať na vysielanie dopravného servisu Rádia Expres, stačí zavolať a môže si ho vypočuť kdekoľvek a kedykoľvek. Nemusí tak počúvať rádio, pozerať TA3, ani klikať na web, stačí použiť mobilný telefón.
Rádiá odvádzajú pre vodičov pozitívny kus práce a suplujú tak prácu štátnych alebo mestských orgánov, ktoré doteraz nevymysleli nič. Avšak efektívnejší by bol regionálny prístup, lebo ak som v Bratislave v Dúbravke a idem do centra, informácie o situácii z iných častí Slovenska sú mi absolútne ukradnuté, tak ako napr. Košičanom Bratislava /bez urážky a narážky:-) /.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pripravuje projekt Národný systém dopravných informácií (NSDI), ktorý má realizovať Slovenská správa ciest. Súčasťou NSDI bude Zelená vlna Slovenského rozhlasu. V súvislosti s NSDI sa plánuje zaviesť aj RDS -TMC (Radio Data System – Traffic Message Channel). Ide o vysielanie dopravných informácií pre navigačné systémy GPS v autách. Vodiči potom môžu okamžite prijímať aktuálne dopravné informácie, ktoré vznikli - nehody, rýchle uzávierky či kalamitné situácie, ktoré sa dajú zaniesť do mapových podkladov pre navigačné systémy. Zdrojov informácií pre NSDI je niekoľko – agendové systémy (Polícia, Hasiči, Colná správa, SHMU...), distribučné a publikačné systémy (Call centrum, RDS-TMC, Dopravný portál...) a inteligentné dopravné systémy (Riadiace centrum pre diaľnice, Riadiace centrum tunela, Elektronické mýto...). Ide o veľmi ambiciózny projekt, žiaľ časový horizont je zatiaľ v nedohľadne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na webe sa venujú téme dopravy okrem spomínaných rádií aj veľké vydavateľstvá, ako napr. Ringier pre svoj cas.sk a tivi.cas.sk. Ide ale o spravodajstvo z toho, čo sa na cestách stalo, takže pred zápchou vás neochráni. Nepriamo sa problematike dopravy venujú blogeri (napr. Jozef Drahovský) alebo tv.sme.sk prostredníctvom Dopravného oka Maroša Palesha.

Nikto sa však nezameriava na napríklad konkrétnu dopravnú situáciu v konkrétnom meste alebo úseku diaľnice, či inej cestnej komunikácie. Magistrát hlavného mesta Čiech prostredníctvom web stránky Dopravného podniku poskytuje obyvateľom kamerové zábery z najfrekventovanejších úsekov a križovatiek Prahy. Kamerovými zábermi križovatiek hlavného mesta u nás disponuje Policajný zbor, ktorý ich využíva na vlastné účely na základe povinnosti vyplývajúcej zo zákona. Na iné, komerčné účely, ich poskytuje jedine televízii TA3. Magistrát mesta kamery vlastní, využívať ich však môžu len policajti. Magistrát Bratislavy sa pokúšal o niečo podobné ako má Praha, no neúspešne. Nie sú peniaze na techniku, je potrebné množstvo povolení pre inštaláciu kamier, montáž na stĺpy verejného osvetlenia atď. atď. Výhovorky? Chýba ústretovosť? Alebo je to naozaj nemožné? Prečo v Prahe áno?
Aj NSDI vyzerá dokonale, no mnohí sú skeptickí a predpovedajú príliš dlhé budovanie takéhoto systému. Ing. Ľuboš Kasala (programový manažér Zelenej vlny SRo) spomenul, že Nemecko má už niekoľko rokov podobný systém a príslušníci policajného zboru majú dokonca legislatívnu povinnosť každú vzniknutú nehodu zamerať do GPS, rovnako informovať o jej odstránení a obnovení plynulosti premávky. Na Slovensku si pravdepodobne na niečo podobné ešte počkáme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Novinkou je informačný servis TRAFFIC, ktorý svojimi kamerami sleduje vytváranie zápch a kolón v Bratislave. Informácie sú vodičom zasielané formou SMS a treba pochváliť, že sú úplne aktuálne. Obraz kamier vyhodnocujú dopravný operátori a zaznamenávajú do systému, ktorý automatický rozosiela sms vodičom o úplne konkrétnej trase. Nevýhodou je, že to funguje len v Bratislave a tiež pokrytý je podľa mapky iba diaľničný obchvat: www.traffic-ba.sk. Nestačí iba pasívne prijímať ako pri rádiu, dotaz na trasu musí zaslať vodič. Ale z hľadiska informačného asi najlepší systém, lebo funguje okamžite a nie je odkázaný na informácie od vodičov. Stačí mať pri sebe iba mobil, takže ak stojím vo výťahu na ceste k svojmu autu, viem si zistiť, či je trasa, ktorou plánujem ísť prejazdná. Zišli by sa dobudovať ďalšie úseky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Ďalšou, aj keď zatiaľ skôr teoretickou možnosťou sú mobilné aplikácie. Pre IPhone viem minimálne o jednej, ktorá funguje tak, že zbiera podnety od vodičov a zobrazuje ich pre všetkých užívateľov aplikácie. Takže ak už stojíte v zápche, zadáte klikom, že na mieste, kde sa práve nachádzate, je zápcha a ostatným sa to zobrazí. Sú tu však 3 bariéry. 1. musíte mať iPhone, 2. musíte mať stiahnutú aplikáciu, 3. počet používateľov aplikácie musí byť dostatočný. Minimálne to posledné u nás nesplniteľné.


Ak to zhrniem, existuje množstvo podobne fungujúcich dopravných servisov slovenských rádií a pár osamotených pokusov o riešenia inak. Je to živelný proces odkázaný na svojpomoc. Problém vidím v tom, že starosti s prehustenou dopravou necháva štát a mestá na pleciach súkromných iniciatív a tie nemá kto koordinovať do niečoho ucelenejšieho ani finančne podporiť, aby mohli fungovať efektívnejšie.

Eduard Radimák

Eduard Radimák

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pri mojej práci editora prejde mojimi rukami - alebo skôr očami - množstvo textov, pričom rozsah tém je naozaj pomerne široký. Internet, ale aj off-line svet nás bombarduje denne informáciami rôznej kvality, žiaľ poväčšine mizernej. Pridanou hodnotou pre čitateľa je teda nie len to, ak narazí na kvalitný obsah, ale aj to, ak mu niekto z množstva obsahu povyberá zajímavé kúsky a naservíruje pod nos, prípadne veci prepojí vlastnými myšlienkami. Spravovanie obsahu je trendom už dnes a jeho význam bude, ako naznačujú svetové trendy stúpať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéMarketing

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu